Foto fra www.presse-foto.dk
Mit første alvorlige færdselsuheld
Færdselsuheld kan man ikke undgå, når man er ansat som betjent i dansk politi. Man kan næsten være sikker på at få et færdselsuheld (også kaldet FUH på politisprog) ved hver formiddag- eller eftermiddagsvagt. Der sker utrolig mange FUH hele tiden, hvor politiet naturligvis er nød til at komme frem.
Politiets primære funktion når det gælder færdselsuheld er personredning. Det er almen viden, at hvis man kører galt i sin bil, så kan det gå gruelig galt. Og i værste tilfælde kan det betyde, at man betaler den højeste pris. Vores opgave består også i at dirigere trafikken, hvis uheldet er sket i myldertrafikken eller på en tungt trafikeret vej. Sidst men ikke mindst skal vi optage en politirapport, hvori vi beskriver uheldet, hvor uheldet er sket samt foretager afhøringer af parterne og vidner, som måtte have set uheldet. Og så skal man huske at optage fotos – det er vigtigt! Rapporten skal danne grundlag for en senere sigtelse af én af parterne (eller begge to). Rapporten bruges også af de involverede køretøjers forsikringer i forhold til at placere skyld og dermed afgøre hvilket forsikringsselskab, som skal betale. Uden at trætte jer alt for meget med, hvordan det fungerer, så kan jeg oplyse, at forsikringsselskaberne har nogen fastlagte skemaer som afgøre om man deler skylden, har en 1/3 skyld eller om man deler skylden. Man kan læse mere om det her lige her og se eksempler på, hvordan skylden fordeles ud fra forskellige scenarier: https://www.samlino.dk/bilforsikring/artikler/trafikuheld-hvem-har-ansvar. Det skal siges, at det linkede materiale ikke er fyldestgørende, idet der findes flere scenarier, som ikke er nævnt i artiklen.
I det næste vil jeg fortælle om det første alvorlige færdselsuheld, som jeg var ude til. Jeg havde været ude til en del mindre færdselsuheld før det, hvor der stort set kun var sket materiel skade på bilerne. Vi fik meldingen om, at der var sket et harmonikasammenstød på motorvejen. Det var tæt på en afkørselsrampe, så jeg tænkte, at skaderne var minimale. Og jeg tænkte slet ikke, at det var tale om personskade. Vi kørte fuld udrykning til stedet. Og en lille sidenote til det, så fik vi sendt de forkerte koordinater til vores GPS, så vi endte faktisk med at køre i modsat side af motorvejen af hvor uheldet var sket. Det var ikke så godt, men der var jo tale om en fejl fra vagtcentralen.
Da vi endelige kom den rigtige side af motorvejen, kommer frem til uheldet og standser patruljevognen i den første vognbane for at spærre af ser vi, at der ligger to biler, som er væltet på hovedet. Ydermere er der tre andre biler, som er tæt på totalskadet. Folk render forvirret rundt ude på motorvejen alt imens, at trafikken forsætter i anden spor. Du kan måske forestille dig, hvor kaotisk det er, når man lige træder ud af patruljevognen. Man ved jo ikke helt, hvor man skal starte eller slutte. Et vidne hiver fat i os og siger, at en ældre kvinde med sit barnebarn er fastklemt i en af de to biler, som er væltet om på taget. Vi var de første fremme, så i denne fase handler det naturligvis om at tilse de to personer og yde den førstehjælp, som vi kan på nuværende tidspunkt. Vi tilkalder forstærkning i form af en indsatsleder, som kan lede indsatsen. Det er altid en god ide at benytte sig af en indsatsleder, når der er tale om en større sag/uheld. De har kompetencerne til at opretholde det forkromede overblik. Vi spørger vagtcentralen om, hvornår ambulancen ankommer til stedet. Der er nok brug for 4-5-6-7 ambulancer, idet der er mange impliceret parter. Vi løber hen til bilen, hvor en ældre kvinde sidder på førersædet, mens en lille pige sidder på bagsædet. Der er råb og skrig. Hele situationen er bare kaotisk. Vi kan ikke gøre så meget end at yde psykisk førstehjælp og afvente at ambulance og redningspersonale kommer frem. Hvis vi begynder at hive dem ud eller vende bilen, så er der chance for at de pådrager sig yderligere skade. Ventetiden på redningspersonalet var lang, og det faktum, at der var tale om en lille pige gjorde det ikke sjovere. Børn er aldrig sjove at have med at gøre i situationer som disse. Redningspersonalet kommer frem og påbegynder deres arbejde. De stabiliserer nakken på dem begge, får klippet køretøjet i stykker og får dem ud på den måde. Efterfølgende fandt jeg ud af, at der heldigvis ikke var sket dem noget alvorligt. Vores arbejde var bestemt ikke færdigt. Der var ikke længere noget akut, men i næste fase handler det om at få fjernet bilerne fra vejen, således der ikke sker yderligere uheld. Bilerne blev sat ind i nødsporet, hvorefter afhøringerne af parterne og vidner skete. Så vidt jeg husker var der omkring 15 personer, som skulle afhøres, så det var noget af en mundfuld. Heldigvis fik vi hjælp af gode kollegaer, så vi ikke stod med det hele selv. Bagefter skulle der registreres nummerplader, tages billeder, dokumenteret skader og ryddes op på vejbanen. Sikke en mundfuld. Og det trak også en del overarbejde, fordi en færdselsuheldsrapport helst skal være færdig samme dag. Skylden fik den bageste bilist, som formentlig havde banket ind i køen til afkørselsbanen, fordi han ikke havde været opmærksom på, at der var kø længere fremme. Vi fandt en mobiltelefon på forreste passagersæde, så det kan tyde på, at han har lavet alt mulig andet end at køre bil! Heldigvis var der ikke sket den store personskade, men det var sådan et uheld, som sagtens kunne have haft dødelig udgang.
Som en lille sidenote, så føltes det VIRKELIG som om, at redningspersonalet var en halv time om at komme. Efter sagen, hvor der blev kørt en debreifing, fik vi af vide, at de var fremme omkring 3 minutter efter os. Det er helt vildt at tænke på, hvad der sker med ens grundlæggende opfattelse og sanser, når man bliver sat ud i pressede situationer. I langt de fleste færdselsuheld, så er ambulancepersonalet faktisk først fremme, hvilket kun er rart, da de er noget mere trænet i førstehjælp end os politifolk er.
Det var mit første alvorlige færdselsuheld. Jeg har til dags dato endnu ikke haft et, hvor der har været dødelig udgang, men som politibetjent finder man hurtig ud af, hvor mange danske bilister, som i bund og grund ikke kan finde ud af at køre bil. Det er sørgeligt og en god reminder til, at man skal passe på derude, når man færdes på gader og stræder. Det ”bedste” ved at blive sendt til et færdselsuheld er, at man må køre udrykning HVER GANG😉
Tak fordi du læste med. Spørgsmål? Tøv endelig ikke.